The image-symbol of the wings in the tatar poetry second half of the twentieth century: Semantic structure and features of functioning (on the example of sazhida suleymanova's lyrics)

Authors

  • Gulnara Safina

Keywords:

semantic structure, image-symbol, Tatar literature, lyrics, traditions, women's poetry, artistic world of the poetess, subjective and figurative structures

Abstract

The article establishes a semantic structure and peculiarities of functioning of the image-symbol of wings in the Tatar women's lyric poetry of 1960–1980s on the example of the creative work of S. Suleymanova. Rooted in the most ancient mythological and cosmogonic ideas, the folk art of many peoples of the world, the image-symbol of wings is significant and universal in world literature. It is established that in Tatar literature, namely in lyrics, this artistic and aesthetic construction has a synthetic character: it incorporates both universal meanings and traditions of national literature. In the article, the polyfunctionality of the image of wings is revealed; the author considers the originality of the artistic world of the poetess: the peculiarities of the worldview, literary and aesthetic position, and creative principles. As the analysis shows, in women's poetry the image-symbol of wings serves for expressing existential experiences: creative inspiration, a sense of love, a special state of emotional uplift or mental turmoil, etc. The analyzed image also enriches the stock of visual and expressive means of the authors' poetic language, used as metaphors and comparisons. These subjective and figurative structures reveal various nuances (shades) of S. Suleymanova's specific “female” view of nature, man, the life of the soul, and the functioning of the world.

References

Литература

Аминева В.Р. Интертекстуальность как прием поэтики Н. Гамбара. Вопросы изучения национальных литератур. Дискурс идентичности в меняющихся контекстах. М.: ИМЛИ РАН, 2017. С. 385–412.

Валеева-Сулейманова Г., Маликов А.А. Сулейманова Сажида Гадельшевна. Альметьевская энциклопедия // URL: http://almet-history.tatneft.ru/personalii/m-t/s/smo-suh/suleymanova-sazhida-gadelshevna?lang=ru (дата обращения: 13.09.2020).

Галиуллин Т.Н. Шигъриять баскычлары: Әдәби тәнкыйть мәкаләләре. Казан: Мәгариф, 2002. 231 б.

Загидуллина Д.Ф. Постмодернизм в татарской поэзии: поэтика иллюзорности в творчестве Л.Ф. Гибадуллиной. Ученые записки Казанского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2016. Т. 158, кн. 1. С. 27–36. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/postmodernizm-v-tatarskoy-poezii-poetika-illyuzornosti-v-tvorchestve-l-f-gibadullinoy (дата обращения: 13.09.2020).

Замалиева Л. Ф. Орнитоморфный образ в татарской поэзии: кукушка. Филология и культура. Philology and culture. 2014. №2 (36) С. 131–134. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ornitomorfnyy-obraz-v-tatarskoy-poezii-kukushka (дата обращения: 13.09.2020).

Маликов Ә. Саҗидәгә хатлар. Казан утлары. 1986. №10. Б. 165–177.

Маликов Ә., Маликова А. Саҗидә Сөләйманова – шигъриятьнең күк чәчәге. Казан: Рухият, 2016.

Миннуллин К. М. Песня как искусство слова: автореф. дис. … д-ра филол. наук. Казань, 2001. // URL: https://docplayer.ru/61153086-Minnullin-kim-mugallimovich-pesnya-kak-iskusstvo-slova-tatarskaya-literatura-avtoreferat.html (дата обращения: 13.09.2020).

Мустафин Р. Подснежник и магнолия. Литературное обозрение. 1987. №7.

Сайфулина Ф. С. Поэзия Сажиды Сулеймановой: автореф. дис. … канд. филол. наук. Казань, 1998. // URL: http://cheloveknauka.com/poeziya-sazhidy-suleymanovoy#ixzz6MiIRyxy1 (дата обращения: 13.09.2020).

Сайфулина Ф. Шигъри сүзнең сихри көче. Шагыйрә Саҗидә Сөләйманова иҗаты. Тобольск: ТГПИ, 2001.

Сөләйманова С. Тормыш, исәнме! Шигырьләр, поэмалар. Казан: Рухият, 1998. 511 б.

Стихотворения из сборника Сажиды Сулеймановой «Со звездами наедине». Наталья Лайдинен: сайт. // URL: http://www.laidinen.ru/women.php?part=4591&letter=%D1&code=6399 (дата обращения: 13.09.2020).

Юзеев Н. Хәзерге татар поэтикасы (Поэзия теориясенә кереш). Казан, 1973.

Юсупова Н.М. Особенности символизации в татарской поэзии ХХ века. Филологические науки. Вопросы теории и практики. Тамбов, 2018. №4 (82). Ч. 1. C. 37–40. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-simvolizatsii-v-tatarskoy-poezii-hh-veka (дата обращения: 13.09.2020).

Янсуар Л. «Дом, в котором», или Изнанка мира. Идель. 2019. 7 авг. // URL: http://idel-tat.ru/news/blog/dom-v-kotorom-ili-iznanka-mira (дата обращения: 13.09.2020).

Янсуар Л. К Сажиде Сулеймановой – в Альметьевск! Татарстан. 2016. 20 сент. // URL: http://protatarstan.ru/k-sazhide-suleymanovoy-v-almetyevsk/ (дата обращения: 13.09.2020).

References

Amineva V.R. (2017). Intertextuality as a method of N. Gambar's poetics. Voprosy izucheniya natsional'nykh literatur. Diskurs identichnosti v menyayushchikhsya kontekstakh. Pp. 385–412. Moscow, IMLI RAN. (In Russian)

Galiullin T.N. (2002). Poetic stages: literary critical articles. 231 p. Kazan, Mәgarif. (In Tatar)

Malikov Ә. (1986). Letters to Sazida. Kazan utlary. №10. Pp. 165–177. (In Tatar)

Malikov Ә., Malikova A. (2016). Sazida Suleymanova – the celestial flower of poetry. Kazan, Rukhiyat. (In Tatar)

Minnullin, K. M. (2001). Song as the art of words: abstract. dis. … d-r of filol. Kazan. // URL: https://docplayer.ru/61153086-Minnullin-kim-mugallimovich-pesnya-kak-iskusstvo-slova-tatarskaya-literatura-avtoreferat.html (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Mustafin, R. (1987). Snowdrop and Magnolia. Literaturnoe obozrenie. №7. (In Russian)

Saifulina, F. (2001). The magic power of the poetic word. Creativity of the poet Sazida Suleymanova. Tobol'sk, TGPI (In Tatar)

Saifulina, F.S. (1998). Poetry of Sazhida Suleymanova: abstract. dis. … cand. of filol. Kazan. // URL: http://cheloveknauka.com/poeziya-sazhidy-suleymanovoy#ixzz6MiIRyxy1 (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Sөlәimanova S. (1998). Life, Hello! Poems. 511 р. Kazan, Rukhiyat. (In Tatar)

Poems from the collection of Sazhida Suleymanova “With the stars alone”. // Natal'ya Laidinen: sait. // URL: http://www.laidinen.ru/women.php?part=4591&letter=%D1&code=6399 (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Valeeva-Suleimanova G., Malikov A.A. Suleymanova Sazhida Gadelshevna. Al'met'evskaya entsiklopediya // URL: http://almet-history.tatneft.ru/personalii/m-t/s/smo-suh/suleymanova-sazhida-gadelshevna?lang=ru (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Yansuar L. (2019). “The house in which”, or the Underside of the world. Idel'. 7 avg. // URL: http://idel-tat.ru/news/blog/dom-v-kotorom-ili-iznanka-mira (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Yansuar L. (2016). To Sazhida Suleymanova – to Almetyevsk! Tatarstan. 20 sent. // URL: http://protatarstan.ru/k-sazhide-suleymanovoy-v-almetyevsk/ (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Yusupova N.M. (2018). Features of symbolization in Tatar poetry of the XX century. Filologicheskie nauki. Voprosy teorii i praktiki. Tambov. №4 (82). Iss. 1. Pp. 37–40. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/osobennosti-simvolizatsii-v-tatarskoy-poezii-hh-veka (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Yuzeev N. (1973) Modern Tatar poetics (introduction to the theory of poetry). Kazan. (In Tatar)

Zagidullina D.F. (2016). Postmodernism in the Tatar poetry: poetics of illusion in the works of L. F. Gibadullina. Uchenye zapiski Kazanskogo universiteta. Seriya: Gumanitarnye nauki. Vol. 158, Iss. 1. Pp. 27–36. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/postmodernizm-v-tatarskoy-poezii-poetika-illyuzornosti-v-tvorchestve-l-f-gibadullinoy (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Zamalieva L.F. (2014). Ornithomorphic image in Tatar poetry: cuckoo. Filologiya i kul'tura. Philology and culture. №2 (36). Pp. 131–134. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ornitomorfnyy-obraz-v-tatarskoy-poezii-kukushka (accessed: 13.09.2020). (In Russian)

Published

2020-09-14

Issue

Section

Literary criticism