The implementation of clil method through the advancing of the project work alongside with the students’ acquaintance of other disciplines

Authors

  • Dina Alexeeva

Keywords:

project work, competence learning model, CLIL

Abstract

The article describes the implementation of such approaches to teaching English to university students as the interdisciplinary method and content and language integrated learning (CLIL) through the project work that had several stages of development as the students were acquainting knowledge and skills within the main educational cycle disciplines. The supervising of the project work was conducted by the lecturers of Saratov State University with the intention toactivate and develop several competences within the competence learning model. The first year students of the Faculty of Computer Science and Information Technologies created an education game called “The Power of Knowledge”, which is aimed at drilling English tenses. The paper is focused on supervising and assisting students’ work on the project and the ways to get students ready to present their project work to the jury. The stages of the project work, its results, advancing of complexity, development, and implementation are briefly overviewed. After the implementation, severe changes were made in the game’s concept. The article contains pictures of how the game was changing in process and the ideas on the future development of the game.

References

Литература

Алексеева Д.А. Метафорические номинации, характеризующие человека (на основе лексики семантического поля «Имущественные и товарно- денежные отношения») // Социо- и психолингвистические исследования: Научный журнал. Пермь: Пермский государственный научно- исследовательский университет. Вып.1. 2013. С. 78–80.

Алексеева Д.А. Финансово-экономические метафоры в английском сленге // Известия Саратовского университета. Серия Филология. Журналистика. Т. 16. Вып. 3. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 2016. С. 252–255.

Иноземцева К.М., Крупченко А.К. Методология междисциплинарного иноязычного образования специалиста // Языковое образование сегодня – векторы развития: Сборник трудов конференции. Екатеринбург: Урал. гос. пед. ун-т, 2014. С. 102–116.

Кубракова Н.С., Шилова С.А. Использование ИКТ в воспитательной и профориентационной работе // Информационные технологии в образовании: Материалы VII Всерос. научно-практ. конф. Саратов: ИЦ «Наука», 2015. С. 252–255.

Шилова С.А. Актуализация и совершенствование навыков говорения посредством парной и групповой форм работы // Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации: Материалы докладов VIII Международной конференции «Иностранные языки в контексте межкультурной коммуникации (25-26 февраля 2016 года). Саратов: ИЦ «Наука», 2016. С. 491–497.

Шилова С.А. Формирование гибких навыков средствами микрогрупповых форм работы при обучении иностранному языку в вузе // Известия Саратовского университета. Новая серия. Акмеология образования. Психология развития. Т. 6. № 4. 2017. С. 374–380.

Alexeeva D.A. Terminology as a source of metaphors // Проблемы оптической физики и биофотоники. SFM-2016: материалы Международного симпозиума и Международной молодежной научной школы Saratov Fall Meeting 2016 / под. ред. Г.В. Симоненко, В.В. Тучина. Саратов: Изд-во “Новый ветер”, 2016. С. 201–203.

Marsh D. CLIL: An interview with Professor David Marsh // URL: http://www.unifg.it/sites/default/files/allegatiparagrafo/21-01- 2014/marsh_d._interview_on_clil.pdf/ (дата обращения: 20.12.2018).

References

Alexeeva, D.A. (2013). Metaforicheskie nominacii, harakterizuyushchie cheloveka (na osnove leksiki semanticheskogo polya “Imushchestvennye i tovarno- denezhnye otnosheniya”) [Metaphorical Nominations Describing the Person (Based on the Semantic Field “Property and Commodity-monetary Relations”)] // Socio- i psiholingvisticheskie issledovaniya. Perm’: Permskij gosudarstvennyj nauchno- issledovatel’skij universitet. Vyp.1. pp. 78–80. (In Russian)

Alexeeva, D.A. (2016). Finansovo-ehkonomicheskie metafory v anglijskom slenge [Financial and Economic Metaphors in the English Slang] // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Seriya Filologiya. ZHurnalistika. T. 16, vyp. 3. Saratov: Izd-vo Sarat. un-ta, pp. 252–255. (In Russian)

Inozemceva, K.M., Krupchenko, A.K. (2014). Metodologiya mezhdisciplinarnogo inoyazychnogo obrazovaniya specialista [Methodology of Interdisciplinary Foreign Language Specialist Education] // YAzykovoe obrazovanie segodnya – vektory razvitiya: Sbornik trudov konferencii. Ekaterinburg: Ural. gos. ped. un-t, pp. 102–116. (In Russian)

Kubrakova, N.S., Shilova, S.A. (2015). Ispol’zovanie IKT v vospitatel’noj i proforientacionnoj rabote [The Use of ICT in Educational and Vocational Guidance Work] // Informacionnye tekhnologii v obrazovanii: Materialy VII Vseros. nauchno- prakt. konf. Saratov: Izdatel’skij centr “Nauka”, pp. 252–255. (In Russian)

Shilova, S.A. (2016). Aktualizaciya i sovershenstvovanie navykov govoreniya posredstvom parnoj i gruppovoj form raboty [Activation and Improvement of Speaking Skills through Pair and Group Work] // Inostrannye yazyki v kontekste mezhkul’turnoj kommunikacii: Materialy dokladov VIII Mezhdunarodnoj konferencii «Inostrannye yazyki v kontekste mezhkul’turnoj kommunikacii (25–26 fevralya 2016 goda). Saratov: Izdatel’skij centr “Nauka”, pp. 491–497. (In Russian)

Shilova, S.A. (2017). Formirovanie gibkih navykov sredstvami mikrogruppovyh form raboty pri obuchenii inostrannomu yazyku v vuze [Developing Soft Skills through Group Work within the Framework of Teaching English at University] // Izvestiya Saratovskogo universiteta. Novaya seriya. Akmeologiya obrazovaniya. Psihologiya razvitiya. T. 6. № 4. Pp. 374–380. (In Russian)

Alexeeva, D.A. (2016). Terminology as a source of metaphors // Problemy opticheskoj fiziki i biofotoniki. SFM-2016: materialy Mezhdunarodnogo simpoziuma i Mezhdunarodnoj molodezhnoj nauchnoj shkoly Saratov Fall Meeting 2016 / pod. red. G.V. Simonenko, V.V. Tuchina. Saratov: Izd-vo “Novyj veter”, pp. 201–203. (In English)

Marsh, D. CLIL: An interview with Professor David Marsh // URL: http://www.unifg.it/sites/default/files/allegatiparagrafo/21-01- 2014/marsh_d._interview_on_clil.pdf/ (accessed: 20.12.2018). (In English)

Published

2018-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages