Value-oriented function of advertising texts (on the material of French and Russian languages)

Authors

  • Irina Balabanova

Keywords:

linguistics, discourse, advertising text, Russian and French language

Abstract

Currently, advertising actively introduces into the mass consciousness a certain mostly pro-Western model of behavior that goes beyond its economic function and acts as a translator of sociocultural values, in connection with which the problem of this article becomes relevant. The purpose of this research is to analyze the linguistic and cultural studies of advertising texts in French and Russian in a comparative perspective in order to identify the priorities of these actively contacting societies. The main aspect of this study allows us to consider the problem from a linguistic point of view and to identify linguistic means that have both a positive and undesirable impact on the mass audience, primarily the youth audience. The main results of the study should be considered as the establishment of socio-axiological dominants of the French-speaking and Russian-speaking ethnic groups, the identification of a set of sociocultural values as well as their universal and unique characteristics. When observing the processes of speech activities in advertising texts of languages of different structures, we can come to the conclusion that for each member of the society the advertising actualises moral and ethical and ideological norms of behavior. Moreover on the one hand it appeals to collective moral and cultural values, and on the other hand it has a strong influence on the processes of their transformation. The practical value is that the results of the research can be applied in the courses of the lexicology and stylistics of the French language, the regional geography and the history of culture, along with of the theory of mass information and communication. The research findings can be used for the further study of the national and cultural peculiarities of the vocabulary of French-speaking and Russian-speaking media, and the particular conclusion will contribute to improve the effectiveness of advertising in the development of small-to-medium business at the level of the international partnership.

References

Литература

Алексеев М.П. Русская культура и романский мир. Л: Наука, 1985. 539 с.

Антология концептов. М.: Гнозис, 2007. 512 с.

Барт Р. Риторика образа / Избранные работы. Семиотика. Поэтика. М.: Прогресс, 1989. С. 297 – 318.

Бережная А.А. Некоторые особенности рекламного жанра // II Межд. Конгресс исследователей русского языка. Рус. яз.: история, судьбы и современность. Труды и материалы. М.: МГУ,2004. С. 425.

Вахрушев О.А. Некоторые особенности современной французской рекламы: эмоциональный компонент // Французский язык и культура Франции в России. ХХI век. Н. Новгород, 2004. С.65 – 67.

Гак В.Г. Эмоции и оценки в структуре высказывания и текста // Вестник МГУ. Серия 9. Филология -1997,

№ 3. С. 85 – 87.

Гачев Г.Д Национальные образы мира. Космо-Психо-Логос. М. Изд-во Прогресс,1995. 480 с.

Гермогенова Л.Ю. Эффективная реклама в России. Практика и рекомендации. М.: Рус партнёр, 1994. 252 с.

Гольман И. Реклама плюс. Реклама минус. М.: ООО «Гелла-Принт», 2000. 240 с.

Грошев И.В. Гендерные образы рекламы // Вопросы психологии. 2000. С. 38–40.

Дейан А. Реклама. СПб. Нева. 2003. 124 с.

Дрю Ж.-М. Ломая стереотипы. Разрыв: реклама, ломающая общепринятое, Санкт-Петербург: Изд-во

«Питер», 2002, 272 с.

Золотова Г.А., Онипенко Н.К., Сидорова М.Ю. Коммуникативная грамматика русского языка. М.: МГУ, 1998. 538 с.

Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М.: Гнозис, 2004. 390 с.

Клушина Н.И. Восприятие рекламы // Русская речь. 2001. № 1. С. 65–66.

Клушина Н.И. Увещевательная коммуникация в СМИ // Русская речь . 2002. № 6. С. 59–61

Клушина Н.И. Искусство обольщения // Русская речь. 2001. № 4. С. 62–64.

Клюев Е.В. Речевая коммуникация. Учебное пособие. М.: ПРИОР, 1998. 224 с.

Костомаров В.Г. К проблеме изучения текстов масс-медиа // Материалы МАПРЯЛ, Болгария, Варна, 2007. С. 124–127.

Лаптева О.А. Претензия одного жанра на преобразование структуры современного русского литературного языка (о силе рекламы) // Русское слово в мировой культуре. Конгресс международной ассоциации преподавателей русского языка и литературы. СПб.: Политехника, 2003. С. 194–200.

Леви Ю.Э. Вербальные и невербальные средства воздейственности рекламных текстов: Автореферат дис… канд. филол наук; М, 2003. 16 с.

Матанцев А.Н. Эффективность рекламы М.: Финпресс, 2002. 270 с.

Морковкин В.В. Русская лексика в аспекте педагогической лингвистики // Конгресс МАПРЯЛ «Научные традиции и новые направления в преподавании русского языка и литературы». М.: Русский язык, 1986. С. 214–228.

Мокшанцев Р.И. Психология рекламы, М.: Инфра-М. С.129–131.

Номейн А. Продвижение в соцсетях быстро и легко, Екатеринбург, Издательские решения, 2017. 14 с.

Панда П. Тексты, которым верят. Коротко, понятно, позитивно. Изд-во «Питер», 2017. 256 с.

Степанов Ю. Константы: Словарь русской культуры. Изд. 2-е. М.: Академический проект, 2001. 990 с.

Уэллс У. Реклама: принципы и практика / У. Уэллс, Дж. Бернет, С. Мориарти. СПб.: Питер, 1999. 736 с.

Чернова Ж.В. Социальное конструирование гендерных отношений в СМИ // Социология гендерных отношений: уч. пособие под ред. З.С. Саралиевой. М.: Российская политическая энциклопедия (РОССНЭП) 2003. С. 242–255.

Шмелева Т.В. Кодекс речевого поведения // Русский язык за рубежом. 1983. № 1. С. 72–77.

Auvray-Pagnozzi B. La langue de pub: le kit de survie de publicitaire Eyrolles. 2012. 266 p.

Mattelart A. La Publicité. Paris: La Découverte, 1994. 110 р.

Intartaglia J. “Generations pub. De l’enfant à l’adulte, tous sous influence?” de Boeck. 2014. 136 p.

References

Alekseyev M.P. Russkaya kultura i romanskiy mir. L.: Nauka. 1985. 539 р.

Antologiya kontseptov. M.: Gnozis. 2007. 512 р.

Bart R. Ritorika obraza // Izbrannyye raboty. Semiotika. Poetika. M.: Progress. 1989. Рр. 297–318.

Berezhnaya A.A. Nekotoryye osobennosti reklamnogo zhanra // II Mezhd. Kongress issledovateley russkogo yazyka. Rus. yaz.: istoriya. sudby i sovremennost. Trudy i materialy. M.: MGU.2004. Р.425.

Vakhrushev O.A. Nekotoryye osobennosti sovremennoy frantsuzskoy reklamy: emotsionalnyy component // Frantsuzskiy yazyk i kultura Frantsii v Rossii. KhKhI vek. N.Novgorod. 2004. Рр. 65–67.

Gak V.G. Emotsii i otsenki v strukture vyskazyvaniya i teksta // Vestnik MGU. Seriya 9. Filologiya -1997. № 3. Рр. 85–87.

Gachev G.D Natsionalnyye obrazy mira. Kosmo-Psikho-Logos. M.: Izd-vo Progress.1995. 480 р.

Germogenova L.Yu. Effektivnaya reklama v Rossii. Praktika i rekomendatsii. Germogenova. M.: Rus partner. 1994. 252 р.

Golman I. Reklama plyus. Reklama minus. M.: OOO «Gella-Print». 2000. 240 р.

Groshev I.V. Gendernyye obrazy reklamy // Voprosy psikhologii. 2000. Рр. 38–40.

Deyan A. Reklama. SPb: Neva; 2003. Р.124

Dryu Zh.-M. Lomaya stereotipy. Razryv: reklama. lomayushchaya obshcheprinyatoye. Sankt-Peterburg: Piter. 2002. 272 р.

Zolotova G.A., Onipenko N.K., Sidorova M.Yu. Kommunikativnaya grammatika russkogo yazyka. M.: MGU. 1998. 538 р.

Karasik V.I. Yazykovoy krug: lichnost. kontsepty. diskurs. M.:Gnozis. 2004. 390 р.

Klushina N.I. Vospriyatiye reklamy // Russkaya rech. 2001. №1. Рр. 65–66.

Klushina N.I. Uveshchevatelnaya kommunikatsiya v SMI // Russkaya rech. 2002. № 6. Рр. 59–61.

Klushina N.I. Iskusstvo obolshcheniya // Russkaya rech.2001. №4. Р. 62–64.

Klyuyev E.V. Rechevaya kommunikatsiya. Uchebnoye posobiye. M.: PRIOR. 1998. 224 р.

Kostomarov V.G. K probleme izucheniya tekstov mass-media // Materialy MAPRYaL. Bolgariya. Varna. 2007. Рр. 124–127.

Lapteva O.A. Pretenziya odnogo zhanra na preobrazovaniye struktury sovremennogo russkogo literaturnogo yazyka (o sile reklamy) // Russkoye slovo v mirovoy kulture. Kongress mezhdunarodnoy assotsiatsii prepodavateley russkogo yazyka i literatury. SPb.: Politekhnika. 2003. Р. 194–200.

Levi Yu.E. Verbalnyye i neverbalnyye sredstva vozdeystvennosti reklamnykh tekstov: Avtoreferat dis… kand. filol. nauk. M. 2003. 21 р .

Matantsev A.N. Effektivnost reklamy. M.: Finpress. 2002. 270 р.

Morkovkin V.V. Russkaya leksika v aspekte pedagogicheskoy lingvistiki // Kongress MAPRYaL «Nauchnyye traditsii i novyye napravleniya v prepodavanii russkogo yazyka i literatury». M.: Russkiy yazyk. 1986. Рр. 214–228.

Mokshantsev R.I. Psikhologiya reklamy. M. Infra-M. Р.129-131.

Nomeyn A. Prodvizheniye v sotssetyakh bystro i legko. Ekaterinburg: Izdatelskiye resheniya. 2017. 14 р.

Panda P. Teksty, kotorym veryat. Korotko, ponyatno, pozitivno. Peterburg: Piter. 2017. 256 р.

Stepanov Yu. Konstanty: Slovar russkoy kultury. Izd. 2-e. M.: Akademicheskiy proyekt. 2001. 990 р.

Uells U., Bernet Dzh., Moriarti S. Reklama: printsipy i praktika. SPb.: Piter. 1999. 736 р.

Chernova Zh.V. Sotsialnoye konstruirovaniye gendernykh otnosheniy v SMI // Sotsiologiya gendernykh otnosheniy:

Uch. Posobiye pod red. Z.S. Saraliyevoy. M.:Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya(ROSSNEP). 2003. Рр. 242–255.

Shmeleva T.V. Kodeks rechevogo povedeniya // Russkiy yazyk za rubezhom. 1983. № 1. Р. 72–77.

Published

2018-12-29

Issue

Section

Linguistics and intercultural communication