Language guess and its development (based on the example of students of non-linguistic specialities)

Authors

  • Albina Zabolotskaya
  • Natalya Madyakina

Keywords:

university student, foreign language, language guess, word-formation model, teaching methods

Abstract

At present, expanding international contacts and modern socio-economic realities require a high level of proficiency in a foreign language from students of non-linguistic specialties and, above all, in the field of successful translation of professionally-oriented texts. Language guess, which is a significant component of compensatory competence and contributes to the activation of the chain of mental operations that ultimately lead the student to semanticize an unfamiliar lexical unit, both in writing and in speech, is considered one of the linguistic skills necessary for effective language learning. In this article, the language guess is considered as a developed linguistic skill, which is the result of all learning and life effects, participating in the independent semantization of language units taking into account various types of verbalized or non-verbalized supports. The mechanisms of formation and development of language guessing among students of non-linguistic specialties are determined. The main semantic supports are analyzed, the role of derivational elements, which contribute to the successful implementation of a language guess during translation, is revealed. The interrelation of language guess with context is substantiated. The features of the work on the development of students’ language guessing with a low and high level of language proficiency are noted. The presented main types of exercises reveal the possible phased work on this skill.

References

Литература

Берман И.М. Методика обучения английскому языку в неязыковых вузах. М.: Высшая школа, 1970. 230 с.

Рогова Г.В., Рабинович Ф.М., Сахарова Т.Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.

Большакова Н.Г. Упражнения для развития языковой догадки при чтении текстов // Русский язык за рубежом. 1977. №1 (45). С. 41–45.

Большакова Н.Г. Упражнения для развития языковой догадки на основе контекста // Русский язык за рубежом. 1977. №3 (47). С. 31–32.

Теплова О.А. Из опыта формирования компенсаторной компетенции на уроках английского языка // Иностранные языки в школе. 2014. №10. С. 17–20.

Дудова А.Г. Развитие компенсаторной компетенции через языковую догадку как неотъемлемый аспект обучения английскому языку // Научное сообщество студентов: Междисциплинарные исследования: сб. ст. по мат. XLVIII междунар. студ. науч.-практ. конф. № 13(48). // URL: https://sibac.info/archive/meghdis/13(48).pdf (дата обращения: 24.10.2018)

Кулешова Ю.А. Развитие языковой догадки при изучении английского языка студентами технического вуза // Сибирский педагогический журнал. 2009. № 10. С. 85–90.

Парахина А.В. Формирование языковой и смысловой догадки как средство повышения эффективности обучения иностранному языку // Известия Московского государственного индустриального университета. 2009. № 2(15). С. 58–59.

Картон А.С. Роль догадки в процессе пользования языком и в процессе обучения языку // Методика преподавания иностранных языков за рубежом / М. 1976. Вып. II. С.183.

Титова Л.Г., Юницкая В.М., Ненахов Л.Н. Введение в геологию (Intriduction to geology): Учебное пособие по английскому языку для студентов, обучающихся по специальностям Геология, География. Часть 2. Воронеж: Изд-во ВГУ, 2000. 234 с.

Naunton J., Pohl A. English for Careers: Oil and Gas 2 (B1 - Intermediate). Oxford University Press, 2011. 112 р.

Большакова Н.Г. О языковой догадке при обучении иностранцев русскому языку // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия: Вопросы образования: языки и специальность. 2007. С. 97–101.

Finkbeiner R., Meibauer J., Schumacher P. What is a Context? // Linguistic Approaches and Challenges. John Benjamins Publishing. 2012. 253 p.

Goodwin C., Duranti A. Rethinking context: an introduction // Rethinking context: Language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press. 1992. Pp. 1–42.

Краснова Г.Р. Латинские заимствования в медицинской терминологии современного английского языка // Научное сообщество студентов XXI столетия. Гуманитарные науки: сб. ст. по мат. VII междунар. студ. науч.-практ. конф. № 7. // URL: sibac.info/archive/humanities/7 (дата обращения: 24.10.2018)

Павицкая З.И. Методический комплекс развития языковой догадки студентов туристского профиля // Иностранные языки в современном мире: Сборник материалов X Международной научно-практической конференции. Казань, 2017. С. 326–331.

References

Berman, I.M. (1970). Metodika obucheniia angliiskomu iazyku v neiazykovykh vuzakh [Methods of teaching English in non-linguistic universities]. M.: Vysshaia shkola, 230 p. (In Russian)

Rogova, G.V., Rabinovich, F.M., Sakharova T.E. (1991). Metodika obucheniia inostrannym iazykam v srednei shkole [Methods of teaching foreign languages in high school]. M.: Prosveshchenie, 287 p. (In Russian)

Bol'shakova, N.G. (1977). Uprazhneniia dlia razvitiia iazykovoi dogadki pri chtenii tekstov [Exercises for the development of language guessing when reading texts] // Russkii iazyk za rubezhom. №1 (45). P. 41–45. (In Russian)

Bol'shakova, N.G. (1977). Uprazhneniia dlia razvitiia iazykovoi dogadki na osnove konteksta [Exercises for the development of language guess based on context] // Russkii iazyk za rubezhom. №3 (47). Pp. 31–32. (In Russian)

Teplova, O.A. (2014). Iz opyta formirovaniia kompensatornoi kompetentsii na urokakh angliiskogo iazyka [From the experience of the formation of compensatory competence in English lessons] // Inostrannye iazyki v shkole. №10. Pp. 17–20. (In Russian)

Dudova, A.G. Razvitie kompensatornoi kompetentsii cherez iazykovuiu dogadku kak neot"emlemyi aspekt obucheniia angliiskomu iazyku [Development of compensatory competence through language guess as an integral aspect of teaching English] // Nauchnoe soobshchestvo studentov: Mezhdistsiplinarnye issledovaniia: sb. st. po mat. XLVIII mezhdunar. stud. nauch.-prakt. konf. № 13(48). // URL: https://sibac.info/archive/meghdis/13(48).pdf (accessed: 24.10.2018)

Kuleshova, Iu.A. (2009). Razvitie iazykovoi dogadki pri izuchenii angliiskogo iazyka studentami tekhnicheskogo vuza [The development of language guessing the learning of English by students of a technical college] // Sibirskii pedagogicheskii zhurnal. № 10. Pp. 85–90. (In Russian)

Parakhina, A.V. (2009). Formirovanie iazykovoi i smyslovoi dogadki kak sredstvo povysheniia effektivnosti obucheniia inostrannomu iazyku [Formation of linguistic and semantic guesses as a means of improving the efficiency of teaching a foreign language] // Izvestiia Moskovskogo gosudarstvennogo industrial'nogo universiteta. № 2(15). Pp. 58–59. (In Russian)

Karton, A.S. (1976). Rol' dogadki v protsesse pol'zovaniia iazykom i v protsesse obucheniia iazyku [The role of guesswork in the process of using the language and in the process of learning the language] // Metodika prepodavaniia inostrannykh iazykov za rubezhom. M. V. II. Pp.183. (In Russian)

Titova, L.G., Iunitskaia, V.M., Nenakhov, L.N. (2000). Vvedenie v geologiiu (Intriduction to geology) [Introduction to Geology]: Uchebnoe posobie po angliiskomu iazyku dlia studentov, obuchaiushchikhsia po spetsial'nostiam Geologiia, Geografiia. Chast' 2. Voronezh: Izd- vo VGU, 234 p. (In Russian)

Naunton, J., Pohl, A. (2011). English for Careers: Oil and Gas 2 (B1 - Intermediate).

Oxford University Press, 112 p. (In Russian)

Bol'shakova, N.G. (2007). O iazykovoi dogadke pri obuchenii inostrantsev russkomu iazyku [About the language guess when teaching foreigners to the Russian language] // Vestnik Rossiiskogo universiteta druzhby narodov. Seriia: Voprosy obrazovaniia: iazyki i spetsial'nost'. Pp. 97-101. (In Russian)

Finkbeiner, R., Meibauer, J., Schumacher P. (2012). What is a Context? // Linguistic Approaches and Challenges. John Benjamins Publishing, 253 p. (In English)

Goodwin C., Duranti A. (1992). Rethinking context: an introduction // Rethinking context: Language as an interactive phenomenon. Cambridge: Cambridge University Press, pp. 1–42. (In English)

Krasnova, G.R. Latinskie zaimstvovaniia v meditsinskoi terminologii sovremennogo angliiskogo iazyka [Latin borrowings in the medical terminology of modern English // Scientific community of students of the XXI century] // Nauchnoe soobshchestvo studentov XXI stoletiia. Gumanitarnye nauki: sb. st. po mat. VII mezhdunar. stud. nauch.-prakt. konf. № 7. // URL: sibac.info/archive/humanities/7 (accessed: 24.10.2018) (In Russian)

Pavitskaia, Z.I. (2017). Metodicheskii kompleks razvitiia iazykovoi dogadki studentov turistskogo profilia [Methodical complex of development of language guesses of students of a tourist profile] // Inostrannye iazyki v sovremennom mire: Sbornik materialov X Mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. Kazan', pp. 326–331. (In English)

Published

2018-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages