The problem of teaching special vocabulary in comprehensive school

Authors

  • Nadezhda Pomortseva
  • Svetlana Antonova

Keywords:

vocabulary, special vocabulary, clothing, fashion, foreign language, English

Abstract

The article deals with the issues of teaching English vocabulary as one of the key tasks of modern Foreign Languages Teaching Methods in general. The authors discuss the problem of the feasibility and   quality of teaching the   special   vocabulary of   the   foreign   language in the comprehensive school on the materials of the topic Clothing. Fashion. The methodological basis of the research is the works of N. D. Galskova, R. Bart. The material for the practical part of the study was the texts of the popular modern school course books Spotlight (for general education schools) and Starlight (for schools with in-depth study of the English language). The results of the study showed an insufficient number of special vocabulary to consider this relevant topic, and also revealed the need for a more detailed consideration of the topic in the framework of the general education program.

References

Литература

Атутова Е.Н. Важность обучения лексике иностранных студентов // Научные исследования. Иваново: Изд-во: Олимп. 2017. №: 4 (15). C. 64–65.

Воробъева Е., Глазунова А. Исследовательская работа «Мода и ее влияние на организм подростка». // URL: https://nsportal.ru/ap/library/drugoe/2013/09/04/issledovatelskaya-rabota- moda-i-ee-vliyanie-na-organizm-podrostka (дата обращения 14.02.2019)

Гигиена и питание подростков. Комплексное исследование / Казахский национальный медицинский университет им. С.Д. Асфендиярова. // URL: https://studfiles.net/preview/3992708/page:4/ (дата обращения 14.02.2019)

Жимбаева Ц.Ч. Особенности развития идентификации в подростковой среде // Вестник Бурятского университета, 2009. № 14. С. 197–201.

Методика преподавания иностранных языков: общий курс [учеб. пособие] / отв. ред. А.Н. Шамов. — М.: АСТ: АСТ-Москва: Восток- Запад, 2008.

Посохова С.Т. Принятие моды: внешнее и внутреннее измерение личности // Известия Российского государственного педагогического университета им. А.И. Герцена. 2010. №128. С. 92–105.

Словарь Глоссарий.Ru. // URL: http://www.glossary.ru/cgi- bin/gl_sch2.cgi?RLlqxo,lxqol!lkoto.:#themid (дата обращения 16.02.2019).

Сыромолотова Е.М. Современные проблемы и технологии обучения лексике английского языка в сфере моды // Вопросы студенческой науки. 2017.

№16. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-problemy-i-tehnologii- obucheniya-leksike-angliyskogo-yazyka-v-sfere-mody (дата обращения 15.02.2019).

Шатилов С.Ф. Методика обучения немецкому языку в средней школе. Л.: Просвещение, 1986. 223 с.

Щерба Л.В. Преподавание иностранных языков в школе: Общие вопросы методики. Учеб. пособие для студентов филол. фак-тов. М., 2002.

References

Atutova, Ye.N. (2017). Vazhnost' obucheniya leksike inostrannykh studentov [The importance of learning the vocabulary of foreign students] // Nauchnyye issledovaniya. Ivanovo: Izd-vo: Olimp. №: 4 (15). S. 64 –65. (In Russian)

Gigiyena i pitaniye podrostkov. Kompleksnoye issledovaniye [Hygiene and nutrition of adolescents. Comprehensive study] / Kazakhskiy natsional'nyy meditsinskiy universitet im. S.D. Asfendiyarova. // URL: https://studfiles.net/preview/3992708/page:4/ (accessed: 14.02.2019). (In Russian)

Metodika prepodavaniya inostrannykh yazykov: obshchiy kurs [Methods of teaching foreign languages: general course] / otv. red. A.N. Shamov. M.: AST: AST-Moskva: Vostok-Zapad, 2008. (In Russian)

Posokhova, S. T. (2010). Prinyatiye mody: vneshneye i vnutrenneye izmereniye lichnosti [Adoption of fashion: external and internal dimension of personality] // Izvestiya Rossiyskogo gosudarstvennogo pedagogicheskogo universiteta im. A.I. Gertsena. № 128. S. 92–105. (In Russian)

Shatilov, S.F. (1986). Metodika obucheniya nemetskomu yazyku v sredney shkole [Methods of teaching German in high school]. L.: Prosveshcheniye. 223 s. (In Russian)

Shcherba, L. V. (2002). Prepodavaniye inostrannykh yazykov v shkole: Obshchiye voprosy metodiki [Teaching foreign languages at school: General issues of methodology]. Ucheb. posobiye dlya studentov filol. fak-tov. Moskva. (In Russian)

Slovar' Glossariy.Ru. [Glossary. Ru.] // URL: http://www.glossary.ru/cgi- bin/gl_sch2.cgi?RLlqxo,lxqol!lkoto.:#themid (accessed:16.02.2019). (In Russian)

Syromolotova, Ye.M. (2017). Sovremennyye problemy i tekhnologii obucheniya leksike angliyskogo yazyka v sfere mody [Modern problems and technologies of teaching English vocabulary in the field of fashion] // Voprosy studencheskoy nauki. №16. // URL: https://cyberleninka.ru/article/n/sovremennye-problemy-i-tehnologii-obucheniya- leksike-angliyskogo-yazyka-v-sfere-mody (accessed: 15.02.2019). (In Russian)

Vorob’yeva, Ye., Glazunova, A. Issledovatel'skaya rabota «Moda i yeye vliyaniye na organizm podrostka» [Research work "Fashion and its effect on the body of a teenager"] // URL: https://nsportal.ru/ap/library/drugoe/2013/09/04/issledovatelskaya- rabota-moda-i-ee-vliyanie-na-organizm-podrostka (accessed: 14.02.2019). (In Russian)

Zhimbayeva, TS.CH. (2009). Osobennosti razvitiya identifikatsii v podrostkovoy srede [Features of the development of identification in the adolescent environment] // Vestnik Buryatskogo universiteta. № 14. S. 197–201. (In Russian)

Published

2019-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages