Development of students' creative abilities in English lessons using elements of TRIZ technology

Authors

  • Inna Vetchinnikova

Keywords:

methods of TRIZ-technology, , general education, NFTM-TRIZ, theory of inventive problem solving

Abstract

This work is devoted to the study of ways how to develop the students' creative abilities in English lessons. The author draws our attention to the elements of innovative pedagogical system of continuous formation of creative thinking NFTM-TRIZ, created by Professor Miloslav Mihajlovnoj Zinovkin on the theory of inventive problem solving (TRIZ) The main aim of this system is forming students' creative personality. When a child feels curiosity and amazement, solves problems overcoming difficulties, the development of creative intellection will be.

References

Литература

Альтшуллер Г.С. Найти идею: Введение в ТРИЗ - теорию решения изобретательных задач / Генрих Альтшуллер. М., 2007. 400 с.

Гин А.А. Приемы педагогической техники: пособие для учителя. Изд.5 / Под общ. ред. А.В. Хмелева. М.: Вита – пресс, 2004. 235 c.

Зиновкина М. М., Утёмов В. В. Структура креативного урока по развитию творческой личности учащихся в педагогической системе НФТМ- ТРИЗ // Современные научные исследования. Выпуск 1.–Концепт. 2013. ART 53572. // URL: http://e-koncept.ru/article/964/ (дата обращения: 30.03.2019).

Ласукова Н. А. Использование приемов и методов ТРИЗ на уроках английского языка // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. Т. 38. С. 91–95. // URL: http://e-koncept.ru/2015/45126.htm (дата обращения: 25.03.2019).

Монтессори М. Подготовка учителя: // Альманах «МАМА»: Научно- методическое издание Межрегиональной альтернативной Монтессори- ассоциации. Вып. 1. М., 1994. С.3

ТРИЗ-педагогика: диалог теории и практики: Межвузовский сборник научн. Трудов / Под ред. А.А.Нестеренко, В.А.Ширяевой. Саратов, 2007. 104с.

Ширяева В.А. Методология изобретательства в педагогике: ТРИЗ - педагогика как креативная технология образования: Учеб. Метод. Пособие/ В.А.Ширяева. Саратов, 2003. 80 с.

References

Al'tshuller, G.S. (2007). Naiti ideyu: Vvedenie v TRIZ - teoriyu resheniya izobretatel'nykh zadach [Find an idea: Introduction to TRIZ - theory for solving inventive problems] / Genrikh Al'tshuller. M. 400 s. (In Russian)

Gin, A.A. (2004). Priemy pedagogicheskoi tekhniki: posobie dlya uchitelya [Receptions of pedagogical technology: a manual for teachers]. Izd.5 / Pod obshch. red. A.V. Khmeleva. M.: Vita – press. 235 s. (In Russian)

Zinovkina, M. M., Utemov, V. V. (2013). Struktura kreativnogo uroka po razvitiyu tvorcheskoi lichnosti uchashchikhsya v pedagogicheskoi sisteme NFTM- TRIZ [The structure of the creative lesson for the development of creative personality of students in the educational system NFTM-TRIZ] // Sovremennye nauchnye issledovaniya. Vypusk 1.–Kontsept. ART 53572. // URL: http://e- koncept.ru/article/964/ (accessed: 30.03.2019). (In Russian)

Lasukova, N. A. (2015). Ispol'zovanie priemov i metodov TRIZ na urokakh angliiskogo yazyka [Using the techniques and methods of TRIZ in English lessons] // Nauchno-metodicheskii elektronnyi zhurnal «Kontsept». T. 38. S. 91–95. // URL: http://e-koncept.ru/2015/45126.htm (acessed: 25.03.2019). (In Russian)

Montessori, M. (1994). Podgotovka uchitelya [Teacher training] // Al'manakh «MAMA»: Nauchno-metodicheskoe izdanie Mezhregional'noi al'ternativnoi Montessori-assotsiatsii. Vyp. 1. M.. S. 3. (In Russian)

TRIZ-pedagogika: dialog teorii i praktiki [TRIZ-pedagogy: a dialogue of theory and practice]: Mezhvuzovskii sbornik nauchn. Trudov [] / Pod red. A.A.Nesterenko, V.A.Shiryaevoi. Saratov, 2007. 104s. (In Russian)

Shiryaeva, V.A. (2003). Metodologiya izobretatel'stva v pedagogike: TRIZ - pedagogika kak kreativnaya tekhnologiya obrazovaniya [Methodology of invention in pedagogy: TRIZ - pedagogy as a creative technology of education]: Ucheb. Metod. Posobie/ V.A.Shiryaeva. Saratov. 80 s. (In Russian)

Published

2019-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages