Modern directions of linguistics as a promising resource of project-research activity as part of the russian language learning

Authors

  • Yuliya Danilova
  • Yana Solunova

Keywords:

project-research activity, language education, modern directions of linguistics, project, research

Abstract

In the modern educational process, technologies and methods aimed at enhancing independence and cognitive search are becoming increasingly important. The wide possibilities of using project-research activity as such this type of technology are beyond doubt. However, project-research activity in this sense should not be general subject - it is necessary to distinguish forms, methods, topics, etc. for each individual discipline, which will allow you to use this technology more effectively. In the work, the place and significance of project-research activity in modern pedagogical science and language teaching methods is determined. The methodological potential of the directions of modern linguistics as a narrowly focused specialized means of organizing design and research activities in the studying of the Russian at school are considered and analyzed. The relevance of the study is due to a not quite clear understanding of how to properly organize and structure project-research activity to achieve qualitatively high and productive results in the study of a particular subject at school. A brief overview of projects and research implemented in actual educational practice in a particular linguistic direction is provided. The conclusion that it is necessary to distinguish between general subject areas and narrow subject areas of project-research activity is made and supported by objective arguments.

References

Литература

Брыкова О.В. Проектная деятельность в учебном процессе. М.: Чистые пруды, 2006. 32 с.

Ветрова Э.С. Методология и методы лингвистических исследований: Учебное пособие. Донецк: ДонНУ, 2019. 158 с.

Всероссийская олимпиада школьников 2017/18 гг. Муниципальный этап. Русский язык, 9 класс. Задание 3 [Электронный ресурс]. // URL: http://tasks.olimpiada.ru/upload/files/tasks/80/2017/ans-russ-9-Omsk-mun-17-18.pdf (дата обращения: 18.11. 2020)

Гаврилова Д.А. Альбом правил «Кто командует корнями?» // Знанио – Образовательный портал для педагогов, родителей и школьников, 2017 [Электронный ресурс]. // URL: https://znanio.ru/media/prezentatsiya_albom_pravil_russkogo_yazyka_kto_komanduet_kornyami_2_klass-114241 (дата обращения: 18.11. 2020)

Леонтович А.В. Об основных понятиях концепции развития исследовательской и проектной деятельности учащихся // Исследовательская работа школьников, 2003. № 4. C. 18–24.

Макаревич В.А. Аниме как объект лингвистического изучения: лексико-семантический аспект // Обучающие программы и исследовательские работы учащихся «Обучонок», 2014. [Электронный ресурс]. // URL: https://obuchonok.ru/node/3719 (дата обращения: 15.10. 2020)

Новоселов С.А., Зверева Т.В. Феномен проектно-исследовательской деятельности в образовательном процессе // Педагогическое образование в России, 2009. C. 38–42.

Новые педагогические и информационные технологии в системе образования. Учебное пособие для студ. пед. вузов и системы повыш. квалиф. пед. кадров / Е.С. Полат [и др.]. М.: Издательский центр «Академия», 1999. 224 с.

Обучающие программы и исследовательские работы учащихся «Обучонок» [Электронный ресурс]. // URL: https://obuchonok.ru/node/1163 (дата обращения: 25.09.2020)

Перова И.Н. Тенденция огрубления в современном русском языке // Видеохостинг YouTube, 2007 [Электронный ресурс]. // URL: https://www.youtube.com/watch?v=j7DOxGoXyyY&feature=emb_logo (дата обращения: 10.10. 2020)

Полянина Е.А. Кружок «Юный корреспондент» как средство развития коммуникативной компетентности старшеклассников // Образовательная социальная сеть nsportal.ru, 2014. [Электронный ресурс]. // URL: https://nsportal.ru/shkola/russkiy-yazyk/library/2014/03/13/kruzhok-yunyy-korrespondent-kak-sredstvo-razvitiya (дата обращения: 20.11. 2020)

Сафронов Е.С., Филин А.А. Русская и мировая история в зеркале фразеологии // Обучающие программы и исследовательские работы учащихся «Обучонок», 2019 [Электронный ресурс]. // URL: https://obuchonok.ru/node/5341 (дата обращения: 15.10. 2020)

Токарева И.Ю. Культурно-языковая компетенция: новый термин или новый объект методики преподавания родного языка // Известия Тульского государственного университета. Гуманитарные науки, 2011. C. 1–8.

Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования // Гарант.ру: Информационно-правовой портал. 2015. 31 декабря [Электронный ресурс]. // URL: http://base.garant.ru/55170507/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/ (дата обращения: 16.09.2020).

References

Brykova O.V. (2006). Proektnaya deyatel'nost' v uchebnom protsesse. 32 p. Moscow, Chistye prudy. (In Russian)

Vetrova E.S. (2019). Metodologiya i metody lingvisticheskikh issledovanii: Uchebnoe posobie.158 p. Donetsk. (In Russian)

Vserossiiskaya olimpiada shkol'nikov (2017/18). // URL: http://tasks.olimpiada.ru/upload/files/tasks/80/2017/ans-russ-9-Omsk-mun-17-18.pdf (accessed: 18.11. 2020) (In Russian)

Gavrilova D.A. Al'bom pravil «Kto komanduet kornyami?» (2017). URL: https://znanio.ru/media/prezentatsiya_albom_pravil_russkogo_yazyka_kto_komanduet_kornyami_2_klass-114241 (accessed: 18.11. 2020) (In Russian)

Leontovich A.V. (2003). Ob osnovnykh ponyatiyakh kontseptsii razvitiya issledovatel'skoi i proektnoi deyatel'nosti uchashchikhsya. Pp. 18–24. Moscow. (In Russian)

Makarevich V.A. (2014). Anime kak ob"ekt lingvisticheskogo izucheniya: leksiko-semanticheskii aspect. // URL: https://obuchonok.ru/node/3719 (accessed: 15.10. 2020) (In Russian)

Novoselov S.A., Zvereva T.V. (2009). Fenomen proektno-issledovatel'skoi deyatel'nosti v obrazovatel'nom protsesse. Pp. 38–42. Ekaterinburg. (In Russian)

Novye pedagogicheskie i informatsionnye tekhnologii v sisteme obrazovaniya (1999). 224 p. Moscow, Academy. (In Russian)

Obuchayushchie programmy i issledovatel'skie raboty uchashchikhsya «Obuchonok». // URL: https://obuchonok.ru/node/1163 (accessed: 25.09.2020) (In Russian)

Perova I.N. (2007). Tendentsiya ogrubleniya v sovremennom russkom yazyke. // URL: https://www.youtube.com/watch?v=j7DOxGoXyyY&feature=emb_logo (accessed: 10.10. 2020) (In Russian)

Polyanina E.A. (2014). Kruzhok «Yunyi korrespondent» kak sredstvo razvitiya kommunikativnoi kompetentnosti starsheklassnikov. // URL: https://nsportal.ru/shkola/russkiy-yazyk/library/2014/03/13/kruzhok-yunyy-korrespondent-kak-sredstvo-razvitiya (accessed: 20.11. 2020) (In Russian)

Safronov E.S., Filin A.A. (2019). Russkaya i mirovaya istoriya v zerkale frazeologii [Russian and world history in the mirror of phraseology]. URL: https://obuchonok.ru/node/5341 (accessed: 15.10. 2020) (In Russian)

Tokareva I.Yu. (2011). Kul'turno-yazykovaya kompetentsiya: novyi termin ili novyi ob"ekt metodiki prepodavaniya rodnogo yazyka. Pp. 1–8. Tula. (In Russian)

Federal'nyi gosudarstvennyi obrazovatel'nyi standart osnovnogo obshchego obrazovaniya (2015). // URL: http://base.garant.ru/55170507/53f89421bbdaf741eb2d1ecc4ddb4c33/ (accessed: 16.09.2020). (In Russian)

y

Published

2021-03-29

Issue

Section

Pedagogical Sciences