Classical and recent approaches to teaching foreign languages to journalism and media communication students

Authors

  • Svetlana Nikitina

Keywords:

journalism, , media communication, education, foreign language, student, professional communication

Abstract

This study reveals the problem of teaching foreign languages to future journalists in the context of globalization and the large-scale development of information technologies. Attention   to   the   issue   of   learning   foreign   languages   is   dictated   by   their   special   role in the professional activities of journalists, which cover almost the entire world   geography and include systematic communication in a   foreign   language   with   native speakers. Under the conditions of constant transformations, it is not only the student audience that is changing, in particular, journalism and media communication students, by the example of which the high rate of transformations of the surrounding world becomes especially noticeable due to the specifics of their profession. Higher education, functioning in the age of the "digits", also undergoes great changes in terms of material selection and educational approaches. This article examines the feasibility of combining classical and modern educational technologies in the process of teaching a foreign language to future journalists.

The article presents examples of how to apply the classical approach with tasks options based   on   the   peculiarities   of   journalism   and   media   communication   with   an   emphasis on the communicative approach, the need for which arises from personal characteristics formed by journalists in the process of their professional activity. Along with classical methods, modern formats for conducting classes in a foreign language are also introduced, for example working with authentic feature films and project activities in the form of video blogging.

References

Литература

Абделькарим Р. Эффективность использования аутентичного видео в развитии навыков устной речи студентов на примере студентов третьего курса Университета Бискра. Университет Мохамед Хейдер, Бискра, 2013 г.

Благовещенская А.А., Гильманова А.А., Никитина С.Е., Сосновская Г.И. Essential journalism and media writing: Учебное пособие для студентов, обучающихся по специальности «Журналистика» / Казань: Казанский (Приволжский) федеральный университет, 2012. 229 с.

Горбунова Т.С., Фахрутдинова А.В. Применение аудиовизуальных средств обучения иностранному языку в неязыковом вузе Ученые записки Казанской государственной академии ветеринарной медицины им. Н.Э. Баумана. 2014. Т. 218. № 2. С. 64–69

Костанян З.В. English for masters in journalism: учеб. пособие по английскому языку для студентов магистратуры. М.: Фак. журн. МГУ, 2018. 180 с.

Маскэлл, Билл «Ключевые слова в СМИ». – Издательство Харпер- Коллинз, 2005. 246 с.

Петрова М.В. Видеоблоггинг как информационная форма проектно- ориентированного обучения иностранному языку студентов-журналистов // Образование и наука. 2018. № 3. С. 140–159.

Удалова В.А., Удалова Л.В. Обучение профессиональной иноязычной коммуникации студентов неязыкового вуза: направление подготовки

«журналистика»// Владимирский государственный университет им. А.Г. и Н.Г. Столетовых, Гуманитарный институт. ВИ Международная студенческая научная конференция «Студенческий научный форум - 2014». 2014.

Фахрутдинова А.В., Гребцова С.В. Критерии оценки речевой активности на занятиях по иностранному языку в высших учебных заведениях России и зарубежом //Ученые записки КГАВМ. 2014. Т.219. C. 309–314.

Фрей Б., Шмитт В., Аллен Дж. Defining authentic classroom assessment. Practical Assessment, Research and Evaluation. Том 17, № 2. ISSN 1531-7714, 2012. С. 872–877

Открытое сообщество преподавателей английского языка Skyteach // URL: https://skyteach.ru/2018/11/09/kak-prepodavat-anglijskij-zhurnalistam/ (дата обращения 22.12.2018)

Свободная энциклопедия «Википедия» // URL: https://ru.wikipedia.org/wiki (дата обращения 22.12.2018)

References

Abdelkarim, R. (2013). The Effectiveness of Using Authentic Videos in Developing Students’ Speaking Skill a Case Study of Third Year LMD Students at Biskra University. Mohamed Kheider University of Biskra. 98 p. (In English)

Blagoveshchenskaya A.A., Gil'manova A.A., Nikitina S.E., Sosnovskaya

G.I. (2012). Essential English and Media Writing: Uchebnoe posobie dlya studentov, obuchayushchihsya po special'nosti «Zhurnalistika» / Kazan': Kazanskij (Privolzhskij) federal'nyj universitet. 229 p. (In English)

Fahrutdinova, A.V. Grebcova, S.V. (2014). Kriterii ocenki rechevoj aktivnosti na zanyatiyah po inostrannomu yazyku v vysshih uchebnyh zavedeniyah Rossii i zarubezhom [Speech activity assessment criteria at foreign language classes in higher educational institutions in Russia and abroad] // Uchenye zapiski KGAVM. Vol. 219. Pp.309–314.

Frey, B., Schmitt, V., Allen, J. (2012). Defining authentic classroom assessment. Practical Assessment, Research and Evaluation, Vol. 17, No. 2. ISSN 1531–7714. (In English)

Gorbunova, T.S., Fahrutdinova, A.V. (2014). Primenenie audiovizual'nyh sredstv obucheniya inostrannomu yazyku v neyazykovom vuze [The use of audio- visual aids at non-linguistic universities]. Uchenye zapiski Kazanskoj gosudarstvennoj akademii veterinarnoj mediciny im. N.EH. Baumana. Vol. 218. № 2. Pp. 64–69. (In Russian)

Kostanyan, Z.V. (2018). English for Masters in Journalism: ucheb. posobie po anglijskomu yazyku dlya studentov magistratury. M.: Fak. zhurn. MGU. 180 p. (In English)

Maskell, Bill (2005). “Key words in the media”. Harper-Collins Publishers. 246 p. (In English)

Petrova, M.V. (2013). Videoblogging kak informacionnaya forma proektno- orientirovannogo obucheniya inostrannomu yazyku studentov-zhurnalistov [Videoblogging as an innovative form of the project activity in foreign language teaching to journalism students] // Obrazovanie i nauka. № 3. Pp. 140–159. (In Russian)

Udalova, V.A., Udalova, L.V. (2014). Obuchenie professional'noj inoyazychnoj kommunikacii studentov neyazykovogo vuza: napravlenie podgotovki

«zhurnalistika» [Professional foreign language teaching to students of non-linguistic

university: journalism] // Vladimirskij gosudarstvennyj universitet im. A.G. i N.G. Stoletovyh, Gumanitarnyj institut. VI Mezhdunarodnaya studencheskaya nauchnaya konferenciya «Studencheskij nauchnyj forum - 2014». (In Russian)

Otkrytoe soobshchestvo prepodavatelej anglijskogo yazyka Skyteach [An open community of English teachers] // URL: https://skyteach.ru/2018/11/09/kak-prepodavat-anglijskij-zhurnalistam/ (accessed: 22.12.2018 ). (In Russian)

Svobodnaya ehnciklopediya “Vikipediya” [Free encyclopedia Wikipedia] // URL https://ru.wikipedia.org/wiki (accessed: 22.12.2018 ) (In Russian)

Published

2019-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages