The spiritual and moral education of the readers is the mission children`s and youth library as an integral, Intergative system (on the example of interaction of the Saratov RCYL named after a. S. Pushkin With the universities of Saratov)

Authors

  • Ekaterina Makarihina
  • Anna Morkovina

Keywords:

spiritual and moral education, children and youth libraries, the formation of value orientations among the readers of adolescence, the library as an integrative system, socio- cultural and information-educational space

Abstract

The article is devoted to the peculiarities of spiritual and moral education in the modern children's and youth library. The author reveals the problem of the functioning of the children's and youth library in the information space, describes the role of libraries of this type in integration   processes,   which   are   considered   as   a   system-forming   element of the information and educational space. The integrative role of the library is determined, which ensures the effect of the integrity of the information and educational space in the internal and external directions. The most detailed consideration is the external direction of integration, which provides for the access of the youth library to the global information and educational spaces of the city, region, country, world. This material is of interest both for employees of children's, youth, children's and youth libraries, and for researchers dealing with issues of library and pedagogical activity in Russia at the present stage.

References

Литература

Гусева Е. Малые Вавиловские научные чтения: «Научное наследие Н.И. Вавилова и современная наука: к 130-летию со дня рождения» среди студентов вузов и колледжей // URL: https://www.sgu.ru/structure/biological (дата обращения:20.02.2018).

Инькова Л.М. Юношеские библиотеки России к началу нового века // Библиотечное дело - XXI век: науч.-практ. сб-к. Москва, 2002. Вып. 4. С. 174–181.

Концепция духовно-нравственного развития и воспитания личности гражданина России / А.Я. Данилюк, А.М. Кондакова, В.А. Тишкова. 4-е изд. Москва, 2014. 36 с.

Кузьмина С.В. Выполнение проекта «My Scientific Research» студентами магистратуры Института Химии//Организация самостоятельной работы студентов по иностранным языкам. Сборник научно-методических статей преподавателей иностранных языков вузов России. Саратов, 2018. С. 209–213.

Кузьмина С.В. Роль вербальных и невербальных аспектов коммуникации в процессе преподавания // Языковые и культурные контакты в контексте развития гуманитарного образования в Саратовском государственном университете (лингвистический и лингводидактический аспекты): материалы Международной конференции в рамках Международного научного симпозиума, посвященного 100-летию гуманитарного образования в СГУ: сборник научных статей. Саратов: Издательство «Саратовский источник», 2017. С.158–162.

Макарихина Е.А., Морковина А.Ю. Формирование ценностно- смысловой компетенции студентов университета (на примере сотрудничества СГУ им. Н.Г. Чернышевского и ОБДЮ им. А.С. Пушкина) // Языковые и культурные контакты в контексте развития гуманит. образования в Саратовском гос. ун-те: м-лы Междунар. конф-ции в рамках Междунар. науч. симпозиума, посв. 100-летию гуманит. образ-я в СГУ (25 октября 2017 г.). Саратов, 2017. С. 163–169.

Мелентьева Ю.П. Библиотека и юношество: поиски взаимопонимания. Москва, 2007. 220 с.

Монастырёва Г.О. Роль библиотек в духовно-нравственном воспитании молодёжи. // URL: / http://www.gpntb.ru/win/inter- events/crimea2005/disk/105.pdf (дата обращения: 20.02.2018).

Морковина А.Ю. Духовно-нравственное воспитание читателей детско- юношеских библиотек (на примере Саратовской областной б-ки для детей и юношества им. А.С. Пушкина) // Молодёжь в постиндустриальном обществе: Сб-к науч. ст. по мат-лам Междунар. науч.-практ. конф-ции 25 декабря 2012 г. Дюссельдорф – Саратов, 2013. С. 86–89.

Морковина А.Ю. Духовно-нравственное воспитание читателей детско- юношеских библиотек (на примере Саратовской областной библиотеки для детей и юношества им. А.С. Пушкина) // Библиотечное дело-2013: Скворцовские чтения: Мат-лы XVIII международ. науч.-практич. конф-ции 24- 25 апреля 2013 г. / сост. Л.И. Сальниковой. Ч. I. Москва, 2013. С. 239–242.

Морковина А.Ю. «Следовать за мыслью великого человека»: Из истории Пушкинских научных чтений // Библиотека. 2015. № 6. С. 41–42.

Морковина А.Ю. Инновационные методы в воспитании студенческой читательской аудитории силами детско-юношеской библиотеки / Инновационные подходы в воспитательной работе современного вуза: Материалы Всероссийской научно-практической конференции. Саратов, 2011. С. 50–52.

Морковина А.Ю. О ценности чтения в духовно-нравственном воспитании детей и подростков / Актуальные проблемы детского чтения и подготовки библиотечных специалистов: Сб-к мат-лов III Междунар. науч.- практ. конференции. Москва, 2015. С. 79–83.

Руководство для публичных библиотек России по обслуживанию молодёжи: Принято Конференцией РБА на XVII Ежегод. сессии 17 мая 2012 г. в Перми. Санкт-Петербург, 2012. 26 с.

Стратегия развития воспитания в Российской Федерации (2015-2025): Проект // URL: http://dopedu.ru/attachments/article/538/%D0%A1%D0%. html (дата обращения:10.03.2018).

Третьяков А.Л. Воспитательный потенциал современной школьной библиотеки // URL: / https://cyberleninka.ru/ article/v/vospitatelnyy-potentsial (дата обращения: 10.03.2018).

References

Guseva, E. Malye Vavilovskie nauchnye chteniya: «Nauchnoe nasledie

N.I. Vavilova i sovremennaya nauka: k 130-letiyu so dnya rozhdeniya» sredi studentov vuzov i kolledzhej [Small Vavilovsky Scientific Readings: “N.I. Scientific Heritage Vavilova and modern science: to the 130th anniversary of the birth” among university and college students] // URL: https://www.sgu.ru/structure/biological (accessed:20.02.2018). (In Russian)

In'kova, L.M. (2002). Yunosheskie biblioteki Rossii k nachalu novogo veka [Russian youth libraries to the beginning of the new century] // Bibliotechnoe delo – XXI vek: nauch.-prakt. sb-k. Moskva. Vyp. 4. Pp. 174-181. (In Russian)

Koncepciya duhovno-nravstvennogo razvitiya i vospitaniya lichnosti grazhdanina Rossii [The concept of spiritual and moral development and education of the personality of a citizen of Russia] / A.YA. Danilyuk, A.M. Kondakova,

V.A. Tishkova. 4-e izd. Moskva, 2014. 36 p. (In Russian)

Kuz'mina, S.V. (2018). Vypolnenie proekta «My Scientific Research» studentami magistratury Instituta Himii [The implementation of the project “My Scientific Research” by graduate students of the Institute of Chemistry]

//Organizaciya samostoyatel'noj raboty studentov po inostrannym yazykam. Sbornik nauchno-metodicheskih statej prepodavatelej inostrannyh yazykov vuzov Rossii. Saratov. Pp. 209–213. (In Russian)

Kuz'mina, S.V. (2017). Rol' verbal'nyh i neverbal'nyh aspektov kommunikacii v processe prepodavaniya [The role of verbal and non-verbal aspects of communication in the teaching process] // YAzykovye i kul'turnye kontakty v kontekste razvitiya gumanitarnogo obrazovaniya v Saratovskom gosudarstvennom universitete (lingvisticheskij i lingvodidakticheskij aspekty): materialy Mezhdunarodnoj konferencii v ramkah Mezhdunarodnogo nauchnogo simpoziuma, posvyashchennogo 100-letiyu gumanitarnogo obrazovaniya v SGU: sbornik nauchnyh statej. Saratov: Izdatel'stvo «Saratovskij istochnik». Pp.158–162. (In Russian)

Makarihina, E.A., Morkovina A.Yu. (2017). Formirovanie cennostno- smyslovoj kompetencii studentov universiteta (na primere sotrudnichestva SGU im.

N. G. Chernyshevskogo i OBDYU im. A. S. Pushkina) [Formation of value-semantic competence of university students (on the example of cooperation SSU

N.G. Chernyshevsky and RCYL named after AS Pushkin)] // YAzykovye i kul'turnye kontakty v kontekste razvitiya gumanit. obrazovaniya v Saratovskom gos. un-te: m-ly Mezhdunar. konf-cii v ramkah Mezhdunar. nauch. simpoziuma, posv. 100-letiyu gumanit. obraz-ya v SGU (25 oktyabrya 2017 g.). Saratov. Pp. 163–169. (In Russian)

Melenteva,Yu.P. (2007). Biblioteka i yunoshestvo: poiski vzaimoponimaniya [Library and Youth: The Search for Mutual Understanding]. Мoscow. 220 p. (In Russian)

Monastyreva, G.O. (2018). Rol bibliotek v duhovno-nravstvennom vospitanii molodyozhi [The role of libraries in the spiritual and moral education of youth] // URL: / http://www.gpntb.ru/win/inter-events/crimea2005/disk/105.pdf (accessed 20.02.2018). (In Russian)

Morkovina, A.Yu. (2013). Duhovno-nravstvennoe vospitanie chitatelej detsko-yunosheskih bibliotek (na primere Saratovskoj oblastnoj biblioteki dlya detej i yunoshestva im. A.S. Pushkina) [Spiritual and moral education of readers of children and youth libraries (on the example of the Saratov regional library for children and youth named after A.S. Pushkin)] / A.Yu. Morkovina // Molodyozh' v postindustrial'nom obshchestve: Sbornik nauchnyh statej po materialam Mezhdunarodnoj nauchno-prakticheskoj konferencii 25 dekabrya 2012

g. Dyussel'dorf – Saratov: Izd-vo «Press-Licej». Pp. 86 – 89. (In Russian)

Morkovina, A.Yu. (2013). Duhovno-nravstvennoe vospitanie chitatelej detsko-yunosheskih bibliotek (na primere Saratovskoj oblastnoj biblioteki dlya detej i yunoshestva im. A.S. Pushkina) [Spiritual and moral education of readers of children and youth libraries (on the example of the Saratov regional library for children and youth named after A.S. Pushkin)] // Bibliotechnoe delo-2013: Skvorcovskie

chteniya: Mat-ly XVIII mezhdunarod. nauch.-praktich. konf-cii 24-25 aprelya 2013

g. / sost. L.I. Sal'nikovoj. CH. I. Moskva. Pp. 239–242. (In Russian)

Morkovina, A.Yu. (2015). «Sledovat' za mysl'yu velikogo cheloveka»: Iz istorii Pushkinskih nauchnyh chtenij [Follow the thought of a great man: From the history of Pushkin’s scientific readings] // Biblioteka. № 6. Pp. 41–42. (In Russian)

Morkovina, A.Yu. (2011). Innovacionnye metody v vospitanii studencheskoj chitatel'skoj auditorii silami detsko-yunosheskoj biblioteki [Innovative methods in the education of students’ readership by children and youth library] / A.Yu. Morkovina // Innovacionnye podhody v vospitatel'noj rabote sovremennogo vuza: Materialy Vserossijskoj nauchno-prakticheskoj konferencii. Saratov: Izd-vo SGAU im. N.I. Vavilova. Pp. 50–52. (In Russian)

Morkovina, A.Yu. (2015). O cennosti chteniya v duhovno-nravstvennom vospitanii detej i podrostkov [On the value of reading in the spiritual and moral education of children and teenagers] / Aktual'nye problemy detskogo chteniya i podgotovki bibliotechnyh specialistov: Sb-k mat-lov III Mezhdunar. nauch.-prakt. konferencii. Moskva. Pp. 79–83. (in Russian)

Rukovodstvo dlya publichnyh bibliotek Rossii po obsluzhivaniyu molodyozhi [Guide for public libraries of Russia on youth services] Prinyato Konferenciej RBA na XVII Ezhegod. sessii 17 maya 2012 g. v Permi. Sankt- Peterburg, 2012. 26 p. (In Russian)

Strategiya razvitiya vospitaniya v Rossijskoj Federacii (2015-2025): Proekt [Strategy of development of education in the Russian Federation: Project] // URL: http://dopedu.ru/attachments/article/538/%D0%A1%D0%.html

(accessed: 10.03.2018). (In Russian)

Tret'yakov, A.L. Vospitatel'nyj potencial sovremennoj shkol'noj biblioteki [Educational potential of the modern school library] // URL: / https://cyberleninka.ru/ article/v/vospitatelnyy-potentsial (accessed: 10.03.2018). (In Russian)

Published

2019-09-09

Issue

Section

Innovative methods and competence-based approach in teaching foreign languages