Корпусный анализ лексических пучков в англоязычных аргументатив-ных текстах русскоязычных студентов

https://doi.org/10.26907/2658-3321.2023.6.3.334-343

Авторы

Ключевые слова:

корпусная лингвистика, лексические пучки, студенческое письмо, аргументативные тексты, уровень владения иностранным языком

Аннотация

Использование речевых клише является неотъемлемой частью выработки навыков письменной речи на английском языке. Однако в современном научном дискурсе представлено недостаточно исследований о структуре шаблонных оборотов и частоте их использования русскоязычными студентами-авторами с разным уровнем владения иностранным языком. Данное исследование посвящено рассмотрению особенностей использования лексических пучков в аргументативных текстах русскоязычных студентов с тремя уровнями владения иностранным языком (C1, B2 и B1) с применением корпуса REALEC. Результаты показывают, что студенты с более низким уровнем владения иностранным языком, как правило, отдают предпочтение ограниченному набору лексических пучков из-за ограниченных лингвистических знаний. Структурный анализ позволил выявить склонность к использованию пучков, основанных на глагольных группах, и частотное использование глагольных словосочетаний с местоимениями, в том числе личными. Кроме того, студенты широко используют разговорные квантификаторы и оценочные связки, такие как it-конструкции для представления своих аргументов независимо от уровня владения иностранным языком. Полученные результаты свидетельствуют о широком использовании разговорных и стереотипных пучков в аргументативных текстах студентов даже с более высоким уровнем владения иностранным языком, причем их частотность возрастает по мере снижения уровня владения языком. Результаты исследования имеют практическое значение и могут найти применение при обучении письму на английском языке и оценивании качества научных текстов.

Список литературы

  1. Biber D., Conrad S., Cortes V. If you look at. Lexical Bundles in University Teaching and Textbooks. Applied linguistics. 2004;25(3):371–405. DOI: 10.1093/applin/25.3.371
  2. Biber D., Johansson S., Leech, G., et all. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman; 1999. 1203 p. DOI: 10.1075/z.232
  3. Appel R. Lexical bundles in L2 English academic texts: Relationships with holistic assessments of writing quality. System. 2022;(110):102899. DOI: 10.1016/j.system.2022.102899
  4. Chen Y.-H., Baker P. Investigating Criterial Discourse Features across Second Language Development: Lexical Bundles in Rated Learner Essays, CEFR B1, B2 and C1. Applied linguistics. 2014;37(6):849–880. DOI: 10.1093/applin/amu065
  5. Hyland K. As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. English for Specific Purposes. 2008;27(1):4–21. DOI: 10.1016/j.esp.2007.06.001
  6. Сакаева Л.Р., Евсюкова А.В. Формирование и процесс пополнения семантического поля «дипломатия и внешняя политика» в английском и русском языках в сопоставительном аспекте. Казанский лингвистический журнал. 2020;2(3):57–70. DOI: 10.26907/2658-3321.2020.3.2.57–70.
  7. Калинина А.Г., Сакаева Л.Р., Тахтарова С.С. Семантическое поле “Аlimento” как отражение испанской национальной культуры. Казанский лингвистический журнал. 2023;6(1):80–89. DOI: https://doi.org/10.26907/2658-3321.2023.6.1.80-89
  8. Денисова Н.В., Петрова Е.С. Маркеры ряда: кластерность и вариантность (на материале английского языка. Вестник Челябинского государственного университета. 2008;(30): 44–49.
  9. Cortes V. Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. English for Specific Purposes. 2004;23(4):397–423. DOI: 10.1016/j.esp.2003.12.001
  10. Pan F., Reppen R., Biber D. Comparing patterns of L1 versus L2 English academic professionals: Lexical bundles in Telecommunications research journals. Journal of English for Academic Purposes. 2016;(21):60–71. DOI: 10.1016/j.jeap.2015.11.003
  11. Güngör F., Uysal H. H. Lexical bundle use and crosslinguistic influence in academic texts. Lingua. 2020;(242):102859. DOI: 10.1016/j.lingua.2020.102859
  12. Lu X., Deng J. With the rapid development: A contrastive analysis of lexical bundles in dissertation abstracts by Chinese and L1 English doctoral students. Journal of English for Academic Purposes. 2019;(39):21–36. DOI: 10.1016/j.jeap.2019.03.008
  13. Martinez R., Schmitt N. A Phrasal Expressions List. Applied linguistics. 2012;33(3): 299–320. DOI: 10.1093/applin/ams010
  14. Толстова Т.В. Лексические блоки в отраслевом интернет-дискурс (на материале блогов в сфере геоинформационных технологий). Преподаватель 21 век. 2019;(2):399–410.
  15. Vo S. Use of lexical features in non-native academic writing. Journal of second language writing. 2019;(44):1–12. DOI: 10.1016/j.jslw.2018.11.002
  16. Bestgen Y. Evaluating the frequency threshold for selecting lexical bundles by means of an extension of the Fisher's exact test. Corpora. 2018;13(2):205–228. DOI: 10.3366/cor.2018.0144
  17. Staples S., Egbert J., Biber D., et all. Formulaic sequences and EAP writing development: Lexical bundles in the TOEFL iBT writing section. Journal of English for Academic Purposes. 2013;12(3):214–225. DOI: s10.1016/j.jeap.2013.05.002
  18. Anthony L. AntConc. (Version 4.0.11) [Computer Software]. Waseda University; 2022. URL: https://www.laurenceanthony.net/software [дата обращения: 15.11.2021].
  19. Bychkovska T., Lee J. J. At the same time: Lexical bundles in L1 and L2 university student argumentative writing. Journal of English for Academic Purposes. 2017;(30):38–52. DOI: 10.1016/j.jeap.2017.10.008
  20. Ädel A., Erman B. Recurrent word combinations in academic writing by native and non-native speakers of English: A lexical bundles approach. English for Specific Purposes. 2012;31(2): 81–92. DOI: 10.1016/j.esp.2011.08.004

Библиографические ссылки

References

Biber D., Conrad S., Cortes V. If you look at Lexical Bundles in University Teaching and Textbooks. Applied linguistics. 2004; 25(3):371–405. DOI: 10.1093/applin/25.3.371

Biber D., Johansson S., et all. Longman Grammar of Spoken and Written English. Harlow: Longman; 1999. 1203 p. DOI: 10.1075/z.232

Appel R. Lexical bundles in L2 English academic texts: Relationships with holistic as-sessments of writing quality. System. 2022;(110):102899. DOI: 10.1016/j.system.2022.102899

Chen Y.-H., Baker P. Investigating Criterial Discourse Features across Second Language Development: Lexical Bundles in Rated Learner Essays, CEFR B1, B2 and C1. Applied linguistics. 2014; 37(6):849–880. DOI: 10.1093/applin/amu065

Hyland K. As can be seen: Lexical bundles and disciplinary variation. English for Specific Purposes. 2008;27(1):4–21. DOI: 10.1016/j.esp.2007.06.001

Sakaeva L.R., Evsyukova A.V. Formation and process of replenishment of semantic field “diplomacy and foreign policy” in the English and Russian languages incomparative aspect. Kazan Linguistic Journal. 2020;2(3):57–70. (InRuss.) DOI: 10.26907/2658-3321.2020.3.2.57–70

Kalinina A.G., Sakaeva L.R., Takhtarova S.S. The Semantic Field “Alimento” as a Reflec-tion of the Spanish National Culture. Kazan Linguistic Journal. 2023;6(1):80–89. (In Russ.). DOI: https://doi.org/10.26907/2658-3321.2023.6.1.80-89

Denisova N. V., Petrova E. S. Series markers: clustering and variability (on the material of the English language. Vestnik of Chelyabinsk State University. 2008;(30):44-49 (in Russ.)

Cortes V. Lexical bundles in published and student disciplinary writing: Examples from history and biology. English for Specific Purposes. 2004;23(4):397–423. DOI: 10.1016/j.esp.2003.12.001

Pan F., Reppen R., Biber D. Comparing patterns of L1 versus L2 English academic pro-fessionals: Lexical bundles in Telecommunications research journals. Journal of English for Academ-ic Purposes. 2016;(21):60–71. DOI: 10.1016/j.jeap.2015.11.003

Güngör F., Uysal H. H. Lexical bundle use and crosslinguistic influence in academic texts. Lingua. 2020;(242):102859. DOI: 10.1016/j.lingua.2020.102859

Lu X., Deng J. With the rapid development: A contrastive analysis of lexical bundles in dissertation abstracts by Chinese and L1 English doctoral students. Journal of English for Academic Purposes. 2019;(39):21–36. DOI: 10.1016/j.jeap.2019.03.008

Martinez R., Schmitt N. A Phrasal Expressions List. Applied linguistics. 2012;33(3): 299–320. DOI: 10.1093/applin/ams010

Tolstova T. V. Lexical blocks in a branch internet-discourse (on the material of blogs in the sphere of geoinformation technologies). Educator 21 century. 2019;(2):399–410 (in Russ.)

Vo S. Use of lexical features in non-native academic writing. Journal of second language writing. 2019;(44):1–12. DOI: 10.1016/j.jslw.2018.11.002

Bestgen Y. Evaluating the frequency threshold for selecting lexical bundles by means of an extension of the Fisher's exact test. Corpora. 2018;13(2):205–228. DOI: 10.3366/cor.2018.0144

Staples S., Egbert J., Biber D., McClair A. Formulaic sequences and EAP writing devel-opment: Lexical bundles in the TOEFL iBT writing section. Journal of English for Academic Pur-poses. 2013;12(3):214–225. DOI: s10.1016/j.jeap.2013.05.002

Anthony L. AntConc. (Version 4.0.11) [Computer Software]. Waseda University; 2022. Available from: https://www.laurenceanthony.net/software .

Bychkovska T., Lee J. J. At the same time: Lexical bundles in L1 and L2 university stu-dent argumentative writing. Journal of English for Academic Purposes. 2017;(30):38–52. DOI: 10.1016/j.jeap.2017.10.008

Ädel A., Erman B. Recurrent word combinations in academic writing by native and non-native speakers of English: A lexical bundles approach. English for Specific Purposes. 2012;31(2): 81–92. DOI: 10.1016/j.esp.2011.08.004

Загрузки

Опубликован

2023-09-20

Выпуск

Раздел

Филология. Теоретическая, прикладная и сравнительно-сопоставительная лингвисти